부정사

명사적 용법 : to+R이 문장 안에서 주어, 목적어, 명사보어, 동격으로 쓰임.
 
 ① 주어로 쓰이는 경우 : To learn English is very easy.
                                      = It is very easy to learn English.
   ② 목적어로 쓰이는 경우 : I want to read this book
       ◇ 의문사 + to 부정사가 명사구의 역할.- 동사의 목적어.
           * I don't know  what to do.
                                 where to go.
                                 when to do it.
                                 whom to go with.
   ③ 명사보어로 쓰이는 경우
        * To see is to believe
   ④ 동격으로 쓰이는 경우
        * He has one aim, to make money.

2. 형용사적 용법 : To + R 이 문장 안에서 명사를 수식(한정적 용법)하거나 서술(서술적 용법,be to 용법)함
  ① 한정적 용법 : 명사 뒤에서 수식.
       * I have no friend to help me.
      ◇ 전치사 + 관계 대명사 + to 부정사가 명사를 수식.
          * I have no house in which to live.
            = I have no house to live in.
          * I have got letters to write.( 써야 할 편지 )
          * I want something to write on. ( 쓸 것-종이 등-)
          * I want something to write with. ( 쓸 도구-펜 등-)
   ② 서술적 용법 : be + to 부정사가 같은 형태로 쓰이나 문장 안에서 주격보어(형용사 보어)로 쓰이며 각기 뜻을 달리하여
                           사용되며 예정, 의무, 가능, 의도, 운명 등을 나타냄.
       * 예정 : We are to meet at the post office.
       * 의무 : You are to finish it by six.
       * 가능 : No one was to be seen on the street.
                   (주로 수동태, 부정문, 의문문에서 사용 됨)
       * 의도 : If you are to succeed, you must work hard.
                   (If절 안에서의 to be는 주로 intend to의 뜻으로 쓰임)
       * 운명 : He was never to see his home again.

3. 부사적 용법 : to + 동사 원형이 문장 안에서 부사적 기능을 하며 목적, 결과, 원인, 조건, 양보,
                     이유.판단의 근거, 정도 등을 나타냄.
 
 ① 목적

* He works hard

that
so that
in order that

he

may
can
will

may pass the examination.


* He works hard

to
so as to
in order to

pass the examination.


* He works hard

for the purpose of
with the view of
with a view to
with the intention of
with the object of
(전치사구∼하기 위하여)

pass the examination.

      ◇ 전치사 다음은 항시 명사나 동명사가 온다. (전치사 다음은 전치사의 목적어가 와야하며 목적어는
          명사나 동명사만이 가능하기 때문이다.)
      ◇ 복문을 단문으로 고치는 방법
          ⓐ 접속사 that의 생략.
          ⓑ 주절의 주어와 종속절의 주어가 같으면 생략.
          ⓒ 조동사 생략.
          ⓓ to를 사용하여 부정사 구문으로 고침.
         * She kept quiet so that she might not disturb her father.
           = She kept quiet so as not to disturb her father.
             (부정사의 부정은 부정어를 to 앞에 둔다)
           = She kept quiet lest she should disturb her father.
             (lest ∼ should 구문, lest 다음은 절의 형태를 취함)
           = She kept quiet for fear of disturbing her father.
             (for fear of ∼ing, of가 전치사. for fear (that)의 형태는 절을 취함)
   ② 결과 : 주로 무의지 동사인 awake, live, grow up 다음은 결과를 나타냄
       * He awoke to find himself famous.
       * He tried to rise, but it was useless.
         = He tried to rise only to fail.
         = He tried in vain(vainly) to rise.
      ◇ so that ∼, 과 so ∼ that.
         ⓐ so that∼: 목적, 결과(therefor, and so), 조건(if only, so long as)
             ㉠ 목적
                 * He got up early so that he might be in time for the train.
                   = He got up early so as to be in time for the train.
             ㉡ 결과
                 * A great storm arose, so that the ship were wrecked.
             ㉢조건
                 * Any book will do, so that it is interesting.
         ⓑ so ∼ that (so that  이하가 결과 부사절)
             * He got up so early that he was in time for the train.
               = He got up so early as to be in time for the train.
   ③ 원인 : 감정을 나타내는 동사나 형용사 다음의 부정사는 원인을 나타냄.
                 감정 동사  : smile, weep, grieve.
                 감정 형용사: glad, happy, sorry, delighted, pleased, surprised.
        * I was surprised to find her gone.
          = To my surprised, I found her gone.
       ◇ to one's + 추상 명사 (결과를 나타냄, ∼하게도)
    ④ 조건
        * I should be glad to go with you.
          = I should be very glad if I could go with you.
        * I should be very happy to be of any service to you.
          = I should be very glad if I could be of any service to you.
    ⑤ 양보
        * To do his best, he could not succeed in it.
          = Though he did his best, he could not succeed in it.
    ⑥ 이유, 판단의 근거
        * must be
          cannot be   +  to 부정사
          감탄문
          * He must be honest to say so.
          * How foolish I was to trust him.
    ⑦ 정도
       ◇ 타동사나 전치사의 목적어는 본 주어로 고칠 수 있다.
           * It is not good to drink this water.
             = This water is not good to drink (vt.의 목적어)
           * It seems to be comfortable to sleep in this bed.
             = This bed seems to be comfortable to sleep in (pre.의 목적어)
    ⑧ 독립 부정사 : 문장 전체를 수식하므로 부사적 용법에 해당
         * To tell the truth, I don't like your sister
           (To do him justice, so to speak, to begin with, strange to say,
            To make a long story short, To be sure, not to speak of,
            To make matters worse)

4. 부정사의 시제
  ① 형태
      ◇ 단순 부정사 : to + 동사 원형 (본동사의 시제와 일치)
          완료 부정사 : to + have + p.p (본동사보다 하나 더 과거)
          * He seems to be ill.
             = He seems that he is ill.
          * He seems to have been ill.
             = He seems that he was(has been) ill.
  ② * It  seems      that + s + v --> s + seems      + to 부정사.
            appears                                 appears
      * It happens  that + s+ v -->  s + happens  + to 부정사.
           chances                               chances
      * It seems that he studied hard.
         = He seems to study hard.
      * It appears that he was rich.
         = He appears to have been rich.
      * It happened that we were on the same bus.
         = We happened to be on the same bus.

5. 부정사의 미래 표시
 (미래 동사 + to 부정사 : 부정사의 시제가  본동사보다 하나 더 미래)
   미래 동사: want, intend, expect, wish, hope, be likely, be sure.
   * I hope to see him
     = I hope that I shall see him.
   * I hoped to see him.
     = I hoped that I shall see him.
   * It is likely that he will win.
     = He is likely to win.
       ( It is likely that ∼ , 사람 주어 + be likely to∼)

6. 과거에 이루지 못한 소망
  ◇ 형식 : s + had + 미래 동사의 p.p + that ∼
               had + 미래 동사의 p.p + 단순 부정사
               미래 동사의 과거형 + 완료 부정사.
      * I hoped to see her yesterday.
         = I hoped that I should see her yesterday.
            (그녀를 만나기를 희망했음. 만났는지 만나지 못했는지는 표현되지 않음)
      * I had hoped that I would see her yesterday.
         = I had hoped to see her yesterday.
         = I hoped to have seen her yesterday.
         = I had to see her yesterday, but I couldn't.
           (그녀를 만나기를 희망했으나 만나지를 못함)

7. 의미상의 주어
  ◇ 부정사의 의미상의 주어는 원칙적으로 for + 목적격을 씀.
      * I think it difficult that he should solve the problem.
        = I think it difficult for him to solve the problem.
  ◇ 부정사가 사람의 성질이나 특징을 나타내는 형용사 (good, fine, bad, kind, unkind, wise, clever, stupid, foolish,
       silly, polite, thoughtful, considerate, cruel, rude, careful, generous.....) 다음에 올 때는 of + 목적격을 쓴다.
      * It is very kind of you to say so.
        = You are very kind to say so.
        = How kind (it is) of you to say so.
  ◇ of + 목적격에서는 목적격을 본 주어로 고칠 수가 있다.
      for + 목적격에서는 목적격을 본 주어로 고칠 수가 없다.
      (단, for + 목적격일지라도 타동사나 전치사의 목적어는 본 주어로 고칠 수가 있다)
  ◇ 의미상의 주어가 본 주어와 같을 땐 생략한다.
    * I expect to succeed.
        = I expect that I shall succeed.
  ◇ 의미상의 주어가 문장 전체의 목적어와 일치 할 땐 전치사를 생략한다.
      * I expect (for) him to succeed.
        = I expect that he will succeed.

8. 사람을 주어로 할 수 없는 형용사.
 
: convenient, necessary, difficult, important, impossible, possible, pleasant, easy, dangerous 등의 형용사와
     a pity와 같은 명사는 원칙적으로 사람을 주어로 할 수가 없다. 그러나 사람 주어가 부정사의 타동사나 전치사의
     목적어에서 온 경우엔 가능하다.
     * It is easy for Tom to master English.
       = English is easy for Tom to master. (○) → 타동사의 목적어
       = Tom is easy to master English. (×) → 목적격
     * It is cruel of him to beat the dog like that.
       = He is cruel to beat the dog like that.(of + 목적격에서는 가능)
     * It is possible for me to solve the problem.
       = I am possible to solve the problem. (×)
     * It is dangerous for her to bathe in this river.
       = This river is dangerous for her to bathe in. (○) → 전치사의목적어
       = She is dangerous to bathe in this river. (×)
     * It is difficult to please him.
       = He is difficult to please.
    ◇ difficult는 사람을 주어로 할 수 없으나 him이 타동사의 목적어이므로 가능
    ◇ unable, incapable, be sorry 등은 It을 주어로 할 수 없다.
        * It is sorry for me to hear of your father's death.(×)
          = I am sorry to hear of your father's death. (○)

9. 부정사의 의미.
   : 부정사는 동명사에 비해 "미래적", " 구체적", "가상적"인 성질을 갖는다.
  ① 미래적 성질.
      * Mary remembers to go. (In:미래성-->갈 것)
      * Mary remembers going. (G:과거성-->간 것)
  ② 구체적 성질.
      * To swim is better exercise than to row for older people.
        (수영에 대한 구체성, 운동 효과 등등...)
      * Swimming is better than exercise rowing for older people.
        (수영에 대한 일반적인 견해)
  ③ 가상적 성질.
      * John likes Mary to stay at home.
        (Mary가 집에 있다는 사실 여부는 표현되지 않음)
      * John likes Mary staying at home.
        (Mary가 집에 있음)
     ◇ 이러한 의미적 성질을 중심으로 부정사나 동명사만을 목적어로 취할 수 밖에 없는 동사들이 있다.
     ◇ 주로 부정사만을 목적어로 취하는 동사
         : want, wish, hope, expect, choose, decide, determine, refuse, pretend, manage, offer, agree, promise......
     ◇ 주로 동명사만을 목적어로 취하는 동사
         : admit, consider, give up, deny, finish, mind, stop, quit, escape, postpone, practice, enjoy, avoid, put off......
      * He decided to leave school.
           → He decided leaving school. (×)
           → He decided on leaving school. (○)
        * He gave up drinking and smoking.
     ◇ 부정사와 동명사를 모두 목적어로 취하는 동사.
        ⓐ like, hate,  love, dread, intend  + 부정사 : 사실성의 언급이 없음.(I like her to sing)
                                                            동명사 : 사실성이 표현됨. ( I like her singing )
        ⓑ forget, remember, regret, report, recall, anticipate, acknowledge, emphasize, announce, suspect, admit....
                                    + 부정사 : 미래성 (I remember to post the letter),부칠 것.
                                    + 동명사: 과거성 (I remember posting the letter),부친 것.
        ⓒ stop + 부정사 : 부정사의 부사적 용법.(I stoped to smoke)
                    + 동명사 : stop의 목적어.       (I stoped smoking)
        ⓓ try  + 부정사 : 노력하다.      (Mary tries to write a book)
                    동명사 : 시험삼아해보다 (Mary tries writing a book)
        ⓔ go on + 부정사 : 쉬었다가 다시 계속하다.
                         동명사 : 계속해서 --하다.
            * He went on to talk about his accident.
            * He went on talking about his accident.

10. 원형 부정사 : 지각 동사나 사역 동사 다음엔 to가 생략되고 동사 원형만이 오는데 이를 원형 부정사라 한다.
 
 ① 지각 동사 또는 사역 동사 + 목적어 + 원형 부정사.
       * 지각 동사 : see, behold, hear, feel, watch, observe, notice, look at, listen to..........
       * 사역 동사 : make, let, have, bid, help(to도 가능)
       * I saw him enter the room.
       * I made him write a letter of apology.
          = He was made to write a letter of apology by him.
            (능동태에서의 원형부정사가 수동태로 고쳐지면 다시 to가 되살아난다)
       * He let Betty use his dictionary.
          = Betty was allowed to use his dictionary by him.
   ② get, allow, order, cause, compel, force, oblige + 목적어 + to부정사
      ◇ 열거한 동사는 사역의 의미는 갖고 있지만 사역 동사는 아니다)
          * The rain made the river rise.
             = The rain caused the river to rise.
   ③ 관용어귀 다음의 원형 부정사.
      * had better(best) + 동사 원형 (부정: had better not)
      * cannot but + 동사원형 (cannot help ∼ ing)
      * do nothing but + 동사원형.
      * would rather
        would sooner    A   than   B  (A,B가 동사원형)
        had   rather
      * You had better stay in bed.
         = It would be better for you to stay in bed.

11. 부정사의 부정 : 부정어를 to 앞에 놓는다.
   * He did not try to smile. (try를 부정)
    * He tried not to smile. (to smile을 부정)

12. 대부정사 : 부정사의 반복을 피하기 위하여 to만을 씀.
   * You may go if you want to. (go; 생략)

13. 분리 부정사 : 부사가 부정사를 수식한다는 것을 분명히 하기 위해 to + 동사원형이 부사에 의해 분리되는 것.
   * He entirely failed to understand it.
       (entirely가 failed를 수식, 완전부정)
        He failed to entirely understand it.
       (entirely가 understand를 수식하는 분리 부정사, 부분부정)

14. 감탄문을 만드는 부정사.
   * To think that such a little boy should have done it.

15. 부정사의 태 : 능동형으로 수동의 의미를 나타내는 것.
   * You are to blame
       = You are to be blamed.
    * To teach is to be taught.

16. 관련구문
 
 ① so∼ that … , such ∼ that ….
       so   + a/ad + that + s + v
       such + n    + that + s + v
       * As the book is very small, I can put it in my pocket.
          = The book is so small that I put it in my pocket.
          = The book is small enough for me to put in my pocket.
       * It was such a lovely day that he went out.
          = It was so lovely a day that he went out.
      ◇ 복문 ⇒ 단문
         ⓐ a/an + enough의 형태로
         ⓑ 접속사 that 생략.
         ⓒ that 이하의 절이 본 주어와 같을 때는 생략, 다를 땐 for + 목적격
         ⓓ 타동사의 목적어가 본 주어와 같을 땐 생략, 다를 땐 써줌.
   ② so ∼ that … not
       so  + a/ad + that … not
       too + a/ad + for + 목적격 + to 부정사
        * This stone is too heavy for me to lift.
           = This stone is so heavy that I can not lift it.
   ③ Too의 특수 용법
       ◇ not too ∼ to  =  not so that ∼ not
           * He is not too old to do the task.
              = He is not so old that he can not do the task.
              = However old he may be, he can do the task.
              = He is not so old but he can do the task.
       ◇ too ∼ not to = so ∼ that cannot but …
           * The statesman is too great not to be respected.(by us)
              = The statesman is so great that he cannot but be respected.(by us)
              = The statesman is so great that we cannot but respect him.
                 (cannot but = can의 의미)
   ④기타
       * ,too (I have much money.
            I have much money, too.= So do I )
          too = very, only too = very,
          too liable to ∼ , too ready to ∼
          (걸핏하면 ∼ 하다,  ∼하기 일쑤다)
       * I am only too good to help you.
       * He is too liable (ready, apt) to despise the poor.
   ⑤ too ∼ to, enough ∼ to.
       * This stone is too heavy for me to lift.
          = This stone is so heavy that I cannot lift it.
       * This book is easy  enough for me to read.
          = This book is so easy that I can read it.